zdravaglava.si
  • Nevroznanost
  • Skrb za možgane
    • Spanje
    • Prehrana
    • Gibanje
    • Umovadba
    • Prosti čas
  • Možgančki
  • O nas
  • Iskalnik
zdravaglava.si
  • Nevroznanost
  • Skrb za možgane
    • Spanje
    • Prehrana
    • Gibanje
    • Umovadba
    • Prosti čas
  • Možgančki
  • O nas
  • Iskalnik

Čuječnost in odziv na stres pri študentih

29. septembra 2021

Izhodišča in namen raziskave

Ker se vse več mladih odloča za visokošolsko izobrazbo, je večja tudi potreba po psihološki podpori, prilagojeni zahtevam tega življenjskega obdobja. Čas študija je dobra priložnost za primarno preventivo na področju duševnega zdravja, za kar so učinkovite predvsem različne tehnike sproščanja in spoprijemanja s stresom ter krepitev telesnega zdravja. Čuječnost je ena izmed teh tehnik, ki je v zadnjem času postala zelo priljubljena, in raziskave kažejo, da ugodno vpliva na simptome pogostejših duševnih motenj (npr. depresija in tesnoba).

Namen raziskave je bil ugotoviti, ali nudenje tečaja urjenja čuječnosti, ki ga organizira univerza, lahko pripomore k boljši zmožnosti obvladovanja stresa pri študentih.

Metodološke značilnosti

Raziskava z naključno razporeditvijo preiskovancev je potekala na Univerzi v Cambridgeu v Združenem kraljestvu. Študentje, stari 18 let ali več in brez predhodnih duševnih motenj ali samoporočanih hudih duševnih stisk, so se z vprašalnikom prijavili na raziskavo. Iskanje primernih preiskovancev je potekalo v dveh obdobjih: preiskovanci v kohorti 1 so študij začeli oktobra 2015, v kohorti 2 pa januarja 2016. V posamezni kohorti so nato z računalniškim programom preiskovance naključno razporedili v dve skupini.

Preiskovanci v skupini MSS (iz angl. Mindfulness Skills for Students oz. veščine čuječnosti za študente) so poleg splošne podpore obiskali še brezplačen 8-tedenski tečaj čuječnosti, ki je potekal enkrat tedensko, od 75 do 90 minut. Tečaj je zajemal vaje meditacije in samorefleksije ter interaktivne vaje, poleg tega pa so tečajnike vzpodbujali, naj vadijo tudi doma. Preiskovanci v skupini splošne podpore so imeli ponujeno podporo preko že obstoječih programov univerze (mentorstvo, psihoterapija, itd.) in zunanjih programov (javno zdravstvo). Preiskovanci so vedeli, v katero skupino so bili razvrščeni.

Izid raziskave je bil samoporočan psihološki stres med izpitnim obdobjem, merjen z vprašalnikom CORE-OM (iz angl. Clinical Outcomes in Routine Evaluation Outcome Measure), kjer so višje vrednosti pomenile večji psihološki stres oziroma stisko. Sekundarni izid je bil merjen s CORE-OM takoj po MSS tečaju, splošno počutje pa so ovrednotili z lestvico Warwick-Edinburgh, po tečaju in med izpitnim obdobjem (ko je pritisk na študente predvideno največji).

Rezultati

Skupno 616 preiskovancev je bilo naključno razporejenih v dve skupini:  309 v skupini z MSS, 307 študentov pa v skupini splošne podpore. Med izpitnim obdobjem je 453 (74%) preiskovancev izpolnilo anketo CORE-OM. Rezultati kažejo, da je MSS zmanjšal stres med izpitnim obdobjem v primerjavi s splošno podporo. Preiskovanci v skupini MSS so za tretjino manj verjetno dosegali onesposabljajoče ravni psihološkega stresa kot preiskovanci v skupini splošne podpore. Analiza sekundarnega izida je pokazala, da je bila raven stiske takoj po MSS zmanjšana v primerjavi s kontrolno skupino. Stiska med preiskovanci v skupini s splošno podporo se je med akademskim letom povečala, medtem ko je skupina MSS znižanje vrednosti CORE-OM takoj po tečaju obdržala med akademskim letom. Tečaj MSS je izboljšal počutje med izpitnim obdobjem in po tečaju v primerjavi s splošno podporo.

Zaključki

Rezultati raziskave so pokazali, da urjenje čuječnosti lahko pripomore k boljšem počutju in večji zmožnosti spopadanja s stresom med študenti, s poudarkom na izpitnem obdobju. Brezplačni tečaji čuječnosti, ki niso del splošne podpore študentom, so lahko uporabna strategija za dodatno izboljšanje duševnega zdravja študentov. Osemtedenski tečaj čuječnosti v tej raziskavi je lahko primer izvedljivega in smiselnega dodatka k drugim pristopom za krepitev duševnega zdravja študentov.

Povzela: Katarina Salobir

Bibliografski podatki o objavi

  • Galante J, Dufour G, Vainre M, Wagner AP, Stochl J, Benton A s sod. A mindfulness-based intervention to increase resilience to stress in university students (the Mindful Student Study): a pragmatic randomised controlled trial. Lancet Public Health 2018; 3: e72–81. DOI: 10.1016/S2468-2667(17)30231-1

Kaj pravi znanost?

Izsledki, zbrani iz štirih raznolikih kohort, utemeljujejo skrb za izobraževanje otrok manj izobraženih staršev, saj to lahko botruje boljši izobrazbi nadaljnjih generacij in dolgoročno nižjemu bremenu bolezenskega kognitivnega upada.

Medgeneracijski vpliv izobrazbe na umske sposobnosti

Izsledki, zbrani iz štirih raznolikih kohort, utemeljujejo skrb za izobraževanje otrok manj izobraženih staršev, saj to lahko botruje boljši izobrazbi nadaljnjih generacij in dolgoročno nižjemu bremenu bolezenskega kognitivnega upada.

Več
Nadzorovano dihanje bi lahko predstavljalo pristop k blaženju stresa, tesnobe in depresije, vendar so za preverbo teh učinkov potrebne nadaljnje, visokokakovostne raziskave.

Nadzorovano dihanje in duševno zdravje

Nadzorovano dihanje bi lahko predstavljalo pristop k blaženju stresa, tesnobe in depresije, vendar so za preverbo teh učinkov potrebne nadaljnje, visokokakovostne raziskave.

Več
Čeprav je igranje glasbila lahko koristna veščina, se zdi, da ne vpliva na učni uspeh ali splošne umske sposobnosti.

Igranje glasbila in učni uspeh

Čeprav je igranje glasbila lahko koristna veščina, se zdi, da ne vpliva na učni uspeh ali splošne umske sposobnosti.

Več

Bi radi storili več?

Podprite nas

zdravaglava.si tudi na socialnih omrežjih

Spletišče zdravaglava.si ponuja izbor znanstveno podprtih priporočil za ohranjanje zdravja in kakovosti življenja. Spletna stran ni nadomestilo za pogovor z zdravnikom, ki posameznikovo zdravstveno stanje najbolje pozna in mu lahko utemeljeno svetuje glede koristi in tveganj pri upoštevanju priporočil. Če imate skrbi ali vprašanja, povezana z zdravjem, vas prosimo, da poiščete zdravniško pomoč.

© 2019 – 2025 Projekt p3Z in program ZDZG

 

ISSN 2820-5073

Zdravaglava.si

Search

Naša spletna stran uporablja piškotke. S piškotki si pomagamo pri zagotavljanju storitev. Z obiskom se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke.Skrij obvestilo